Moto Guzzi V50 Nato

Gewicht 193 kg
Lengte 2.1 m
Breedte 0.83 m
Hoogte 1.32 m

Voorgeschiedenis

Moto Guzzi was in 1973 overgenomen door de autofabrikant Alejandro de Tomaso en samengevoegd met concurrent Benelli. Beide merken produceerden vanaf dat moment viercilinder motorfietsen in de middenklasse: Moto Guzzi bouwde de 400 GTS en Benelli de 500 Quattro. Internationaal waren de zware langsgeplaatste V-twins gezichtsbepalend voor Moto Guzzi. Die waren nog bedacht door Giulio Cesare Carcano en doorontwikkeld door Lino Tonti. Tonti had zich beperkt tot het vergroten van de motor en het ontwikkelen van een nieuw frame. Het idee voor de V 50 en de V 35 was al oud: al in 1972 werden proeven genomen met 350- en 500 cc V-twins in een V7 Sport-frame. Deze prototypen hadden toen nog een verticaal gedeeld carter.

Toen de V 50 uitkwam was het vrij druk in de markt van de middenklasse-motorfietsen. Behalve de bovengenoemde concurrenten in eigen huis waren er ook nog de Italiaanse Ducati 500 Sport Desmo en GTV 500 enLaverda 500 en uit Japan de Honda CB 500 Four en CB 550 Four, de Suzuki GS 550, de Yamaha XS 500 en de Kawasaki Z 400.

V 50 NATO

De V 50 NATO in de latere (ca. 1994) uitvoering voor de Koninklijke Marechausse en de rijinstructeurs

De V 50 NATO werd in 1981 aangeschaft door de Koninklijke Landmacht als vervanger van de Triumph 3TA. Opmerkelijk was dat de “vooraf” opgestelde eisen voor deze motorfiets exact pasten op de Moto Guzzi V 50 III. Dat kwam waarschijnlijk omdat de Italiaanse overheidsdiensten minder V 50’s hadden aangeschaft dan verwacht. Daardoor stonden er een aantal motorfietsen als overschot in de fabriek, die voor niet al te veel geld van eigenaar konden verwisselen. De V 50 III motorfietsen werden hiervoor wel aangepast: het uiterlijk was dat van de oudere V 50, uiteraard in olijfgroen gespoten en al het chroom was vervangen door matzwarte lak. De machine werd voorzien van oorlogsverlichting, andere cilinderkoppen met kleinere kleppen en een lagere compressieverhouding en de 24┬ámm carburateurs van de V 50. Om de versnellingen met al deze beperkingen niet te “lang” te maken werd de gearing korter. De machine werd voorzien van twee grote valbeugels en voor dienstplichtigeMarechaussees werd een toerruit met canvas onderflappen gemonteerd. Ook de rijinstructeurs kregen aanvankelijk deze ruit. Rond 1994 werden deze ruiten vervangen door een Nederlandse JS 980 S toerkuip, ontwikkeld door Jos Schurgers. In april 2004 werd de V 50 NATO afgelost door de KTM LC 4 400 LS-E.

moto nato_home_1

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *